רצח יום שישי – ניצן רביד

כמו שכולכם יודעים, רוב בתי הספר מעל רמת הביניים מאפשרים יום שישי חופשי לתלמידיהם, בגלל אילוצים ובעיות שיפורטו תחת הכותרת “בעיות ופתרונות” בבית ספרנו המצב הוא שיש יום שישי חובה לכל החטיבות. החלטנו שאנחנו לא אוהבים את זה, הנה למה.

 

תפקוד מרבי יורד עם הזמן בלי הפסקות, זה נכון בכל פרק זמן בין אם זה שבוע, יום שנה או זמן חיים. שבוע ימים של שש ימים הוכרח כלא יעיל, לא לבריאות או לביצוע של אלא שמתפקדים בו, הסיבה העיקרית לזה היא שיום חופש אחד (לרוב האנשים) לא מספיק כדי לחדש את האנרגיה שהושקעה בזמן שבוע הלימודים.

תלמידים יתעוררו באותו שעה בלתי אפשרית בבוקר* ילכו ליום שישי, יום קצר יחסית, יחזרו הביתה מכל שבוע הלימודים באזור 12:30 (13:00 ומעלה לאלה מאיתנו שגרים רחוק ונוסעים בקווים בעייתיים) ובמקום להיות ביום חופש יקח לרובנו את כל שארית שישי כדי רק להתאושש מהשבוע. מה שמשאיר לנו את שבת לאגור טיפה אנרגיה עד ש- פוף  נגמר, חזרה לבית הספר בלי מספיק אנרגיה כדי לתפקד ביעילות מרבית בשבוע הלימודים שלנו. זה למה ברוב העולם המערבי שבוע עבודה של חמישה ימים הוא הסטנדרט, אך הנה בעיה, זה גרוע יותר לתלמידים.

 

בעבודה יש כמות מוגדרת של שעות בהם מעסיקים אותכם, ברגע שאתם מחוץ לעבודה לא משלמים לכם כדי להשקיע את הזמן שלכם בעבודה אז שארית היום שלכם שייך אקסלוסיבית לכם (אלא אם כן יש לכם ילדים).

לתלמידים זה אחרת, לרבים מאיתנו שיעורי בית ועבודות שצריכות להיעשות בסופ”ש, תוסיפו לזה את העובדה שיש לנו פחות ניסיון בארגון הזמן שלנו ושחלקנו לומדים הרבה יותר מ40 שעות בשבוע (זמן העבודה המומלץ ברוב המשרות המלאות בעולם המערבי) והתוצאה הסופית היא סופ”ש קצר עייף וממורמר שלא נותן לנו מספיק מנוח כדי להתמודד ביעילות עם השבוע הבא, מעגל שנמשך, כל שבוע יותר עייף מקודמו עד שחופשה מגיעה או עד שמישהו קורס.

  

אז מה אנחנו יכולים לעשות לגבי זה? 

למרות שלהפוך את יום שישי ליום חופש לא יפתור את כל הבעיות שתלמידים חובים בבית הספר זה לחלוטין לא יזיק. תלמידים שיחליטו להשקיע את סוף השבוע שלהם ללמידה יוכלו להתקרב למטרות האקדמיות שלהם ביתר יעילות ותלמידים שירצו להשקיע את סוף השבוע שלהם לנוח משבוע מעייף ועמוס מבחנים יגיעו ליום ראשון באנרגיות גבוהות בהרבה ויהיו יותר מוכנים לעוד שבוע למידה.

 

* מתבגרים בטווח הגילאים 15-19 אינם בתפקוד מלא בשעה 8:15. (שעה שאפילו לא מאפשרת לנו לקבל מעגל שינה מלא, לקריאה נוספת על מעגל צירקדי וכרונוטיפ שינה בשנות ההתבגרות אמליץ על המאמר Sleep-Wake Timings in Adolescence: Chronotype Development and Associations with Adjustment 

 

הבעיות הראשיות שעומדות מול העלמת יום שישי מחיינו הן שעות הלימודים שנמצאות בשישי (שלוש שעות שבועיות בתיכון) והשעות הקהילתיות שנמצאות כרגע ביום שישי (בעיקר וועדות וכנסים).

 

בנוסף על כך לוחות הזמנים של רוב ההורים מותאמים לכך שהכנס בשישי, העברתו משם יכולה להוביל לקושי מצד ההורים להגיע לכנסים ולוועדות וכך בצורה ישירה להקטין את השפעתם על בית הספר ומעורבותם בוועדות. 

 

*- פתרונות -* 

הצעות הקשורות לביטול יום שישי

הצעה מספר 1 – להוסיף שעות למספר ימים נבחרים. שעה קהילתית נוספת ביום שלישי, ושלוש שעות נוספות שיחולקו בין ארבעת ימות השבוע הנותרים על ידי ועדת מערכת (לפי כיתה ולפי הצורך). 

 

הצעה מספר 2 – להעביר את ימי שישי ואת הפעילויות הרלוונטיות בהן ללמידה מרחוק דרך תוכנת הזום ולמידה א-סינכרונית. זה יכלול שעה קהילתית שתועבר בזום.

 

הצעות הקשורות לביטול יום שלישי 

הצעה מספר 3 – על מנת להעלות למידה עצמאית יוחלפו שלוש שעות הלימודיות בשלישי במטלות א-סינכרונית וסוגים אחרים של למידה להגשה בימי השבוע. השעה הראשונה ביום שלישי (המשמשת בדרך כלל לקיום כנס) תועבר ליום שישי במקרי הצורך. 

 

*הערה לסעיף ”בעיות ופתרונות”*

לצערנו, ההצעות הזמינות לנו לא אידיאליות אם כל הצדדים במאת האחוזים. אולי תשימו לב שהצעה לא מספקת פתרון לבעיה מסוימת, דעו שכותבי ההצעה מודעים לזה היטב. 

אין לנו הצעה שמרצה את כולם מכיוון שהצעה כזאת לא קיימת בתחומי המגבלות שאנחנו עובדים איתם.

נבקש שתקחו זאת לצומת ליבכם במהלך הדיון על ההצעות.

תודה מראש. 

 

השלכות אפשריות

  • לפי נוהל ממשלה אפילו מורים שלא עובדים שישי צריכים לקבל יום חופש, ביטול יום שישי יעלה את זמן העבודה של המורים בבית ויוריד את זמן החונכויות.
  • פיצול הבית ספר לקבוצה שהולכת 5 ימים בשבוע וקבוצה שהולכת 6 ימים בשבוע יכול להוריד רב גילאיות (מבוטל סה”כ הכל, לא ראינו השפעה כזאת בבתי ספר אחרים בו הדבר מתרחש כך).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *